Postactieven PXL

Na het interview met Oprah Winfrey

Zoals te verwachten was worden de rangen in de koninklijke familie gesloten. De – zeker voor Amerikanen – zwaarste beschuldiging van racisme worden categoriek van de hand gewezen.

Drie dagen nadat het interview met Oprah Winfrey in het Verenigd Koninkrijk was uitgezonden, ging Prins William in gesprek met een journalist. Het gesprek vond plaats toen hij en zijn vrouw Kate aankwamen bij een school in Londen om leraren te feliciteren met de heropening. Toen de journalist William vroeg of hij zijn broer al had gesproken sinds het interview, antwoordde William: ‘Nee, ik heb hem nog niet gesproken, maar ik zal het doen.’ Ook gaf hij aan dat het Britse koningshuis zeker niet racistische van aard is.

De opmerkingen van William komen na een verklaring namens Queen Elizabeth. ‘De hele familie is bedroefd om te horen hoe uitdagend de afgelopen jaren voor Harry en Meghan zijn geweest. De besproken kwesties, met name die over Archie’s ras, zijn zorgwekkend. Hoewel sommige herinneringen kunnen verschillen, worden ze zeer serieus genomen en zullen ze achter de schermen door de familie worden opgepakt. Harry, Meghan en Archie zullen altijd geliefde familieleden zijn,’ vertelt de koningin over haar gevoelens na het Oprah-interview.

Steve Bell, de cartoonist van The Guardian, komt de koninklijke familie te hulp door hun strijd in historisch perspectief te plaatsen.

Het koninklijk huis leidt de 
			aanval tegen racisme

Het koninklijk huis leidt sinds 1066 de aanval tegen snobisme, hebzucht en racisme

De cartoon is een parodie op een beroemd schilderij, The Battle of Waterloo van Elizabeth Butler

The Battle of Waterloo (Elisabeth 
			Butler)

The Battle of Waterloo (Elisabeth Butler)

Lady Butler

Lady Butler, geboren als Elizabeth Sutherden Thompson, stond al bekend als kunstenaar van militaire onderwerpen toen ze in 1877 trouwde met majoor (later luitenant-generaal Sir) William Butler van de 69ste regiment.

Het was een zeldzaamheid dat zo'n tafereel werd geschilderd door een vrouw, maar ook nog eens door een vrouw die nog nooit getuige was geweest van een veldslag. Ze kon het beeld van een aanval alleen vastleggen omdat het regiment van haar man haar toestond manoeuvers bij te wonen.

Een aantal eerdere schilderijen van Elizabeth Butler werd zo goed ontvangen dat er wachtrijen stonden buiten The Royal Academy. Koningin Victoria kocht een gelijksoortig schilderij, The Roll Call.

Dit schilderij ‘The Battle of Waterloo - Scotland for Ever’ (afgebeeld is een cavalerieregiment dat later bekend werd onder de naam The Scots Greys) was een enorm succes en werd een iconische weergave van heldendom, dat vele malen werd gereproduceerd. Tsaar Nicolaas II en keizer Wilhelm II kregen allebei kopieën en later tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) gebruikten zowel de Britten als de Duitsers het beeld voor propaganda, waarbij de Schotse Grijzen door de Duitsers werden omgevormd tot Pruisische cavalerie.

Om maar te zeggen dat Steve Bell hier put uit het nationaal patrimonium…