Postactieven PXL

De echte cancel culture

De Standaard 8 mei 2021
Brief van de dag
Maxim Veys
Vlaams Volksvertegenwoordiger voor Vooruit.

Maxim Veys

Mia Doornaert toont zich een ware conservatief, meesteres van de intellectuele stilstand en groothandelaar in stropoppen (DS 6 mei). Fulmineren tegen de teloorgang van onze cultuur, de cancel culture en wokeness is de voorbije maanden uitgegroeid tot het leidmotief van al haar mediaoptredens. Wordt ze gevraagd als Amerikakenner? ‘Wokeness vernielt Amerika!’ Een rel in Frankrijk? ‘Cancel culture betekent het einde van de Franse glorie!’ Ook in haar column verheft ze telkens een rel tot waarheid om haar angsten te bevestigen: ‘We gaan ten onder en dat is de schuld van links!’

Op die manier draagt Doornaert níét bij tot een gezond debat, maar werkt ze mee aan de bestendiging van fake news, klopt ze hetzes op en promoot ze clickbait-artikels (*) waar iedere ernstige journalist voor past.

Met haar betoog slaat Doornaert dat ene talent dat Vlaanderen echt groot heeft gemaakt dood: het vermogen om kritisch te kijken naar onszelf, naar ons heden en ons verleden, naar wat we weten en nog niet weten. Dat is de motor van onze wetenschap, van onze universiteiten en van onze economie. Door kritisch te kijken naar figuren zoals Napoleon en Winston Churchill en naar verhalen, en door erover te discussiëren, komen we tot kennis.

Doornaert bepaalt wat je in Vlaanderen wel en niet mag denken. Zij en niemand anders is de ware ‘cancel queen’. Samen met politici van de N-VA en Vlaams Belang vormt ze de voorlinie van de nieuwe Vlaamse gedachtepolitie, de nieuwe pastoors op hun kansel.

En nog dit: als de Vlaamse cultuur en de Nederlandse taal Doornaert na aan het hart liggen, waar was ze dan toen de Vlaamse regering het mes zette in de middelen voor cultuur? Of toen de Vlaamse regering besliste de drempels voor lessen Nederlands te verhogen? Bespaar ons de fabeltjes, de feiten zijn al pijnlijk genoeg.


(*) Clickbait: sensationele aankondigingen of afbeeldingen, op een website geplaatst om bezoekers te verleiden erop te klikken, waarna ze naar een commerciële site worden geleid (Van Dale)