Postactieven PXL

Caïphas uit het verdomhoekje

Nu Mohammed uit de Hel van Dante is gestapt, dringt zich ook een woke versie op van andere geschriften. In deze week van het Lijdensverhaal gaat de aandacht daarbij als vanzelf naar de Evangeliën die de schuld voor de dood van Jezus in de schoenen schuiven van hogepriester Caïphas, en bij uitbreiding van de Joden in het algemeen, geboren en ongeboren. Los van de historische waarde van die bewering is zij in deze tijd niet meer opportuun. Zij kan als kwetsend overkomen voor jonge Joodse lezertjes die deze geschriften ter hand nemen. Daarom werd, zonder gebed tot de Heilige Geest, besloten het verhaal lichtjes aan te passen aan de tijdsgeest.

Christus voor Caïpas

Christus voor Caïphas - Melchior Küsel (17de eeuw)

Er kwam een grote, met zwaarden en knuppels gewapende bende, jongeren tussen de 18 en de 35 jaar, hoofdzakelijk afkomstig uit een achtergestelde wijk van Jerusalem. Zij overmeesterden Jezus en leidden hem voor Holopherna, de Boze Fee.

Hophoferna was een van de prominente leiders van de anti-Jezusbeweging. Zij had met Jezus nog een ei te pellen, omdat ze niet was uitgenodigd op de bruiloft van Kanaä.

Holopherna nu beval de bende om Jezus naar Pilatus te voeren. Zelf had zij bij Pilatus al gerapporteerd dat er een bestorming van het Capitolium op handen was. Zij had weet van een bijeenkomst in de Hof van Olijven, waar zich een grote bende verzameld had, gewapend met zwaarden en knuppels. En Jezus was op die bijeenkomst gesignaleerd. Er werden slogans gehoord als "Hosannah" en "Leve de Koning!".

Pilatus aarzelde niet en liet de populist voorleiden. Hij onderwierp hem nog aan een kruisverhoor. De verdachte sloeg daarin een gans andere toon aan dan wat Hophoferna hem over de man had verteld, met praatjes over vrede en verstandhouding. Pilatus was Holopherna dankbaar dat zij hem op de hoogte had gebracht van de ware toedracht, anders was hij misschien nog in de fake-val van die mooiprater getrapt.

Pilatus waste de handen als om zich te distantiëren en leverde Jezus zonder verdere omhaal uit om gekruisigde te worden.

Het Evangelie volgens Rodolphus Wocus 27, 43-47.

Jonge lezertjes die de verdediging op zich willen nemen van de Romeinen, worden uitgenodigd om een anti-woke versie van dit woke-verhaal aan te bieden aan de uitgeverij. Het verhaal moet geloofwaardig blijven en mag niet leiden tot nieuwe stigmatisering.